Aan de tafel van de aartshertog

Des mets tels que chappon frict avecq une saulce aulx groseilles vertes, cabliau dans une souppe doree, Tourte Reale,

furent vraisemblablement jadis très appréciés par les Archiducs. Le visiteur pourra également les déguster, ainsi que quelques autres plats, avant ou après la visite de l’exposition, dans un cadre baroque spécialement aménagé pour l’occasion.

La carte offre un choix de plats réalisés sur base des recettes contenues dans l’unique exemplaire encore existant d’un livre de cuisine imprimé aux Pays-Bas pendant le règne d’Albert et Isabelle. Il s’agit d’un ouvrage écrit par Antonius Magirus intitulé "Koock-Boeck ofte familieren Keuken-Boeck" publié à Louvain en 1612

les arts de la table

In de tijd van de aartshertogen was Brussel zonder twijfel de mooiste en actiefste stad van het hertogdom Brabant. De verfijning was zowel zichtbaar aan het hof in het Coudenbergpaleis als in de stad Brussel, waar regelmatig Joyeuses Entrées, processies of processies plaatsvonden. Een rondleiding laat je de wereld van Albert en Isabelle ontdekken, langs de straten en buurten, tussen kloosters en kerken, door parken en pleinen, in paleizen of de overblijfselen ervan. Onder het Koningsplein in Brussel bevindt zich bijvoorbeeld de "Isabellestraat", een privé ondergrondse passage die het paleis van Albert en Isabelle verbond met de kathedraal van Sint-Michiel en Goedele. Hierdoor kon Isabelle in alle rust en discretie naar de kathedraal gaan. Dit is het laatste overblijfsel dat doet denken aan het aartshertogpaleis. Deze "straat", evenals de onlangs opgegraven ruïnes van de Magna Aula van Karel V, zijn nu toegankelijk voor het publiek, in combinatie met een bezoek aan de tentoonstelling.

In 1998 vieren we de 400ste verjaardag van de regering van aartshertogen Albert en Isabella als gouverneurs van Nederland. Ze vestigden hun hof in Brussel van waaruit ze kosmopolitisme en een patronagebeleid ontwikkelden dat model stond voor andere Europese rechtbanken. De aartshertogen financierden de invloed van de Vlaamse barok grotendeels door zich te omringen met hofschilders als Jan I Brueghel en Pierre Paul Rubens. Rubens 'eeuw zou ondenkbaar zijn geweest zonder de steun van Albert en Isabelle.

Om deze periode van ontwikkeling te markeren organiseren de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Brussel), in samenwerking met de Katholieke Universiteit Leuven (KUL) en de Sociedaad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II (1998) Carlos V (2000) in Madrid, een prestigieuze tentoonstelling in het Musée du Cinquantenaire in Brussel. Het vindt plaats van 17 september 1998 tot 17 januari 1999. Na Brussel gaat de tentoonstelling naar het Prado Museum in Madrid.

De tentoonstelling wordt geplaatst onder de Hoge Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en Koningin der Belgen en van Hunne Majesteiten de Koning en Koningin van Spanje.

Albert en Isabelle en Nederland

Isabelle, dochter van koning Filips II van Spanje (en kleindochter van Karel V), ontvangt de regering van Nederland als bruidsschat ter gelegenheid van haar huwelijk met haar neef Albert, zoon van keizer Maximiliaan II (en dus ook kleinzoon van Karel V).

Het aartshertogpaar erft een land dat verscheurd is door een burgeroorlog. Nederland kwam uit een periode van opstand, zowel aangewakkerd door religieuze ontevredenheid als door de politieke en economische situatie, en die als doel had zich los te maken van het Spaanse rijk. De noordelijke provincies, met een protestantse meerderheid, die erin waren geslaagd hun onafhankelijkheid te behouden, ontwikkelden zich tot een welvarende handelsrepubliek, terwijl de zuidelijke Nederlanden terugkeerden naar het bewind van het katholieke Spanje, na de succesvolle militaire campagnes van Alexander Farnese.

Het is in deze context dat de aartshertogen Albert en Isabelle in 1598 de regering van onze regio's overnamen. Na moeizame onderhandelingen bereikten ze in 1609 een twaalfjarige wapenstilstand met de noordelijke provincies. Joost Van den Vondel en Constantin Huygens bezongen Isabelle's streven naar vrede.

Albert en Isabelle en de Vlaamse barok

Het Twaalfjarig Bestand (1609-1621) bracht de rust die nodig was voor een politieke, economische en vooral culturele renaissance. Het Brusselse Hof en de landhuizen in Mariemont en Tervueren zullen vóór de brief culturele centra zijn. Hun invloed verklaart de snelle ontwikkeling van de Vlaamse barok. Albert en Isabelle zullen met hun vele opdrachten de reputatie van Pierre-Paul Rubens, Jan I Brueghel, Otto Van Veen en Theodore van Loon maken.

avant
hier
Archives only in Fr
tag
social
  • Facebook Basic Square
  • LinkedIn Social Icône
  • Twitter Basic Square

©2021 Dill d'Ycov bv- traiteur artisan